گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 43
توطئههاي صهیونیستها براي تخریب مسجدالاقصی به زبان خود آنها








از نوار غزه « اسرائیل » رامالله مرکز اطلاعرسانی فلسطین با شدت گرفتن بحث و مناقشه دربارة اجراي طرح عقبنشینی یک جانبه
که آریل شارون نخستوزیر رژیم صهیونیستی آنرا مطرح ساخت، تلاشهاي راستگرایان افراطی یهود براي مقابله و مخالفت با
به ویژه بخش امنیت داخلی این رژیم را « تلآویو » این طرح، به اوج خود رسید. مخالفتها آنقدر زیاد بود که سازمانهاي امنیتی
مجبور ساخت تا تخریب مسجدالاقصی را امري حتمی و اجتنابناپذیر اعلام کنند.!!! یک روزنامه عبري زبان اخیرا در گزارش خود
وزیر آموزش و « لیمور لیفنات » برادر خانم « نوعم لیفنات » ، نوشت که مسجدالاقصی در آستانه نابودي قرار دارد. از سوي دیگر
پرورش رژیم صهونیستی اظهارداشت که وي کاملاً مایل به تخریب مسجدالاقصی و تأسیس معبد موهوم به جاي آن است. وي
تأکید کرد که صهیونیستها سه هزار سال است که در رؤیاي تخریب این مسجد به سر میبرند. از سوي دیگر وزارت امور خارجه
نایب رئیس « کمال خطیب » آمریکا از آغاز هفته جاري به اتباع خود هشدار داد که به زیارت مسجدالاقصی نروند. در این میان
را مسئول هرگونه تجاوز به حریم این مسجد دانسته و تأکید کرد که تنها دانستن تصمیمات اتخاذ « تلآویو » ، جنبش اسلامی فلسطین
این مسئولیت را از گردن آنان ساقط نمیکند. تخریب مسجدالاقصی به زمان بستگی دارد « اسرائیل » شده در سازمانهاي رسمی
در گزارش سیاسی خود مخالفت محافظهکاران یهودي با طرح خروج « یدیعوت آهارانوت » از نویسندگان روزنامه « آلکس فیشمان »
از غزه و ارتباط آن با افزایش احتمال تخریب به مسجدالاقصی را شرح میدهد. این نویسنده به نقل از مقامات امنیتی رژیم « اسرائیل »
صهیونیستی میگوید: تجاوز به بیتالمقدس مرحله تئوري خود را پشت سر گذاشته است و اکنون مهم آن است که بدانیم این اقدام
که وابسته به احزاب و گروههاي افراطی « شاباك » چه وقت و چگونه عملی خواهد شد. سازمانهاي امنیتی رژیم صهیونیستی به ویژه
و سري یهودیان هستند، اخیراً با نگرانی اظهار داشتهاند: دیگر تهدیدات لفظی براي تخریب مسجدالاقصی پایان یافته است و این
تهدیدات میرود که جنبه عملی پیدا کند. تخریب مسجدالاقصی با وجود هشدارها و تهدیدهاي گوناگون هنوز به مرحله اجرا
نرسیده است و این تهدیدات توجیهی براي بازداشت افراد باقی نگذاشته است. زمان به سرعت میگذرد و هر لحظه که به پایان
مرحله جداسازي نزدیک میشویم بالا رفتن از دیوار خطر، تند و سریعتر میشود. برخی یهودیان به جد درباره پاکسازي معبد و
تبدیل جهان اسلام به یک ویرانه و جلوگیري از اجراي طرح عقبنشینی یک جانبه از غزه و سازش بر سر زمینهاي اسرائیلی تلاش
و برنامهریزي میکنند. از تصمیم تا اجرا راهی نمانده است. آنها وقت زیادي ندارند. طرح جداسازي تصمیمی بسیار حساس براي
دستگاههاي امنیتی است. به زودي از سوي گروههاي توطئهگر تصمیمی براي حمله اتخاذ خواهد شد. این آخرین فرصت تغییر
وضعیت براي آنها است. شمارش معکوس براي دستگاههاي خنثیکننده آغاز شده است. بمب ساعتی در آستانه انفجار قرار دارد.
عملیات در بیتالمقدس حتماً جالب خواهد بود، این عملیات همه معادلات را اساساً تغییر میدهد. این گزارش همچنین میافزاید:
تهدید دیگري که سازمانهاي امنیتی با آن روبرو هستند عملیاتی مشابه عملیات باروخ گلدشتاین یعنی تخریب یک پایگاه اسلامی
به واسطه بمب یا عملیات انتحاري یک یهودي است. اینگونه عملیات احتمالًا وضعیت را تغییر خواهد داد. با این وجود سازمانهاي
اطلاعاتی و جاسوسی دو هدف اصلی را دنبال میکنند: 1. ایجاد معبد موهوم؛ 2. حفظ قدرت شارون. فیشمان در ادامه گزارش خود
رئیس مکتب فکري یهود که در ماه مه 2003 « یهودا کرویزر » اظهار داشت: براي درك بهتر آنچه گفته میشود باید به بیانیه خاخام
صفحه 56 از 66
به اذن خداوند « کاخ » بدون کمترین شک و تردید دولت حقیقی یهود وابسته به جنبش » : منتشر شد خوب دقت کنیم. وي میگوید
فرماندهان شاباك بر این باورند که چنین .« ریشههاي شرارت را نابود کرده و غربا و مساجد را از معبد سلیمان بیرون خواهد کرد
هرچند که خاخامها و گروههاي افراطی یهود داراي یک » : اظهاراتی بسیار خطرناك است. یکی از این فرماندهان میگوید
فرماندهی عملیاتی مانند سازمان سري یهود در دهه هشتاد میلادي نیستند، اما میان آنان ائتلاف و همبستگی موقت، نامعلوم و
دستگاههاي امنیتی تلآویو «. غیرقانونی وجود دارد. موضع آنان در برابر فلسطینیان این است که آنان زمینهایشان را به یغما بردهاند
معتقدند که تهدید از ناحیه اجراي برنامهها و عملیات سازمانهاي مخفی سرمیزند و آنان با کار خود تمامی ارتش این رژیم و
فلسطینیان و حتی جهانیان را به خود مشغول کردهاند. در این میان تخریب مسجدالاقصی واکنشهاي شدیدتري را در پی خواهد
را که از گروههاي بسیار مشکلساز بوده و در سالهاي اخیر « گروه جوانان کوهستان » داشت. دستگاههاي امنیتی نیز فعالیتهاي
بسیار پیشرفت کرده و به عامل اصلی تهدید تبدیل شده است، انکار نمیکنند. اعضاي این گروه تقریباً هزار نفر است و در مناطق
آلیکس فیشمان در «. دور افتاده کرانه باختري زندگی میکنند. آنها تمامی طرحهاي ضد فلسطینی را از آن منطقه به اجرا میرسانند
در « بات عاین » مشهورترین عملیات تروریستی این مجموعه توسط یک تیم سري موسوم به » : این گزارش سیاسی خود مینویسد
در « طور » آوریل 2002 انجام گرفت. در این عملیات یک خودروي بمبگزاري شده در نزدیکی یک مدرسه فلسطینی در محله
بیتالمقدس منفجر شد. تیم سري مذکور در یک اقدام خونین به سوي مردم از جمله بسیاري از کودکان تیراندازي کردن آنان در
وي در ادامه افزوده است: «. حمله خود هیچ چراغ قرمزي را لحاظ نمیکردند. تنها هدف آنان تغییر وضعیت سیاسی موجود بود
سکنی گزیدهاند عامل تهدید اصلی وقوع عملیات « کمربند سبز » و خاخامهاي یهودي که در دو طرف « جوانان کوهستان » گروه
و « یهودا » تروریستی یهود هستند. با این وجود بیشتر اعضاي این سازمانهاي تروریستی تاکنون به بازداشتگاه تروریستی یهود در
شده است، نرفتهاند. تعداد کمی از آنان محکوم شدند و « شاحر زلیغر » که متهم به عضو شدن در سازمان تروریستی مشهور « سامره »
در سال 2003 به همراه هشت بسته انفجاري دستگیر شدند. سازمانهاي امنیتی تنها به « ماتی شافو » و « ایتسیک باس » دو تن به نامهاي
بودهاند. تخریب الاقصی یک دستور توراتی است یکی از دلایل آشکار « کوه یخی » این اکتفا کردند که این دو نفر از اعضاي
افزایش خطر تخریب مسجدالاقصی و نیز ارتباط آن با مسئله عقبنشینی یک جانبه از نوار غزه افزایش اظهارات علنی اعضاي
سازمانهاي شهركنشینان یهودي است. سازمانهایی که اگرچه بسیار افراطی هستند، اما هرگز از ابراز مواضع یا اهداف شوم خود
یعنی تخریب مسجدالاقصی و احداث معبد کذایی سوم ابایی ندارد. در این میان ارتباط مستقیم و قوي میان فعالان یهودي در دو
از « لیمور لیفنات » برادر « نوعم لیفنات » . مسئله کاملًا مشهود است: 1. مخالفت با عقبنشینی از غزه؛ 2. تجاوز به حریم مسجدالاقصی
از روزنامهنگران صهیونیستی درباره « یوفان قرنی » . محافظهکاران تندروي یهودي است که با طرح عقبنشینی شارون مخالفت کرد
وي میگوید: نوعم لیفنات رؤیاي تخریب بیتالمقدس را در سرمیپروراند. قرنی در مصاحبهاي طولانی با لیفنات به شرح موضع او
در برابر مسجدالاقصی پرداخته و از قول وي نقل میکند که: لیفنات تخریب این مسجد مقدس و ساخت معبد موقوم را امري واجب
مسجد الاقصی فراهم میشد، اما نه از ناحیه « قبه الصخره » میداند. نوعم لیفنات میگوید: چه خوب بود اگر شرایط براي تخریب
فنی و نه سیاسی آمادگی چنین کاري را نداریم. وي در ادامه سخنان خود میافزاید: اگر روزي در ملت یهود یک تحول فکري رخ
دهد، آنان به سرعت به سوي قبه الصخره رفته و آن را در آسمان منفجر خواهند کرد. قرنی همچنین به نقل از لیفنات خاطرنشان
ساخت که وي مدعی شد که در هیچ سازمان سري که براي تخریب مسجد الاقصی تلاش میکنید عضو نشده است. از منظر لیفنات
تخریب این مسجد اساساٌ هیچ مانعی ندارد. وي در اینباره میگوید: تخریب مسجدالاقصی در وضعیت سیاسی کنونی عملی
باید آنجا قرار بگیرد؟ پاسخ میدهم هرگز، بلکه معبد کذایی باید در آن مکان « قبه الصخره » نخواهد شد. اگر پرسیده شود که آیا
قرار بگیرید؛ زیرا این مسئله آرمان و آرزوي ملت یهود و دستور تورات است. یهودیان از سه هزار سال پیش در اندیشه بازسازي
صفحه 57 از 66
معبد سلیمان به سرمیبردند. لیفنات همچنین اظهار داشت: در آن مکان معبدي وجود داشت و اینک در همان مکان معبد سوم نیز
نابود شدنی است و نباید در آنجا قرار بگیرد. این شخصیت تروریستی در پایان سخنان « قبهالصخره » قرار خواهد گرفت و بدون شک
خود چنین میگوید: مسلم است که روزي فرا میرسد که ملت یهود از خواب خود بیدار شده و خواهند گفت که چرا
مسجدالاقصی در این مکان ساخته شده است. اي یهودیان! برخیزید و معبد سلیمان را بسازید در این لحظه است که تمامی
بولدوزرها براي تخریب این مسجد به حرکت درمیآیند. اگر بولدوزرها نتوانند این کار را انجام دهند تجهیزات پیشرفته جنگی این
کار را خواهد کرد. گویا مقصود این تروریست از تجهیزات پیشرفته جنگی همان حمله هوایی، موشکی و یا تخریب به وسیله
بمبها است. مسجدالاقصی در خطر است در این راستا کمال خطیب در تشریح این گزارش اعلام کرد که بدیهی است که
اظهارات مقامات بلند پایه رژیم صهیونیستی و گزارشهاي مطبوعات مبنی بر احتمال وقوع تجاوز و بیحرمتی به مسجدالاقصی
همگی نشانگر این هستند که فاجعهاي در راه بوده و این جنایت به زودي به واقعیت خواهد پیوست. خطیب در ادامه افزود: ما
مسلمانان از این اظهارات شگفتزده نیستیم، چرا که در گذشته پیوسته نسبت به وقوع این حادثه هشدار دادهایم و اینک باید پرسیده
شود آیا مسجدالاقصی تخریب خواهد شد یا خیر؟ باید گفت که آري این امر حتمی و غیرقابل تردید است. باید پرسید که این امر
چه وقت به وقوع میپیوندد؟ اظهارات و تهدیدات مقامات صهیونیستی مسئولیت را از گردن آنان ساقط نمیکند و هر سازمان یا
نهادي که به نحوي در این مورد سخن گفته، اما براي جلوگیري از تجاوز به مسجدالاقصی اقدامی نکردهاند در واقع خود شریک
در خصوص اظهارات نوعم لیفنات گفت: گوینده این مطالب خواه برادر « شیخ خطیب » ، جرم محسوب میشوند. از سوي دیگر
لیمور لیفنات باشد یا تساحی هنگبی یا آفی دیختر همگی بیانگر این واقعیت است که ساخت معبد کذایی در دستور کار یهودیان
قرار دارد؛ بنابراین باید خود را در برابر چنین چالشی بس خطرناك آماده کنیم. سال 2005 سالی است که در اندیشه مذهبی و
عقیدتی یهود مفاهیم ویژهاي دارد.
نگاه مهتاب
مریم ضمانتی یار زن با نگرانی نگاهی به خمرة خالی گوشۀ اتاق انداخت. آردي که چند روز قبل از همسایه قرض گرفته بود، تمام
شده بود و دیگر چیزي نمانده بود که بتواند براي پنج بچۀ کوچک و گرسنهاش نان بپزد. سرش را روي لبۀ خمره گذاشت و
قطرههاي اشکش آرام توي خمرة خالی چکید. دختر بزرگش که فقط ده سال داشت، متوجه نگرانی مادر شد. به طرف او رفت.
سرش را میان دستهاي کوچکش گرفت و بوسید: مادر گریه نکن. زن اشکهایش را پاك کرد: چیزي نیست. نگران نباش. مرد
به اتاق آمد. با دیدن آندو که سر در آغوش هم گریه میکردند نگران شد، پرسید: چی شده؟ چه اتفاقی افتاده؟ زن دخترش را در
بغل گرفت و گفت: حتی ذرهاي آرد نداریم. بچهها گرسنه هستن و با گرسنگی خواب رفتن. نمیدونم وقتی بیدار شدن چی جواب
اونها رو بدم؟ مرد نگاهی به بچهها انداخت که با صورتهاي اشک آلود، سر در آغوش هم گوشۀ اتاق کز کرده و خواب رفته
بودند. مرد سر به زیر انداخت و از اتاق بیرون رفت. روي حیاط به نخل تشنه و باران ندیده، تکیه کرد. بیش از آنکه شرمنده زن و
بچههایش باشد، از قولی که به دوستانش داده بود، پریشان شده بود. با آنکه از وضع خانه با خبر بود، با آنکه مدتی بیکار بود، با
آنکه .... صداي زن، رشته افکارش را از هم گسست. آشفتگی او را که دیده بود، غم خودش را فراموش کرده بود. اشکهایش
خشک شدند. روي زمین کنار مرد نشست و گفت: غصه نخور. خدا بزرگه. بازم میرم از همسایهها مقداري آرد قرض میگیرم.
براي فردا هم شاید فرجی شد. مرد رو برگرداند. صورتش خیس اشک بود. دل زن فروریخت: گریه میکنی مرد؟ مگر روز اوله که
بچههامون سر گرسنه زمین میگذارن؟ مرد با گوشۀ دستارش، صورتش را پاك کرد و گفت: نه، خودم میدونم یک ماهه به
بدبختی زندگی میکنن. خب پس چرا گریه میکنی؟ حالا اشک من در بیاد، زنم، تو چرا؟ تو که مردي. مرد آهی کشید و گفت:
صفحه 58 از 66
شرمندگی زن و بچه، بیکاري، بیپولی... اشک هر مردي رو در میاره. بازم فردا میري دنبال کار. شاید فرجی شد. میدونم. اما
درد من چیز دیگه است. چی شده؟ امروز صبح ... و سکوت کرد. زن با نگرانی پرسید: امروز صبح چی؟ تو یک ماهه بیکاري و
خیلی وقتا، وقتی کار گیرت نیومده و دست خالی به خونه برگشتی دیدي بچهها از گرسنگی گریه میکنن یا گرسنه خواب رفتن.
هیچوقت مثل امروز پریشون نشدي. حرف بزن. چی شده؟ من ... امروز تو مجلس سید صابر، همۀ اهل مجلس رو براي جمعه هفته
بعد دعوت کردم... . تو چکار کردي؟ همین که شنیدي. تو یک ماهه بیکاري. بچههات از گرسنگی گریه میکنن، اون وقت
اهل مجلس خونه سید صابر رو براي... تو واقعاً دیوونهاي... . میدونم. هرچی بگی حق داري. نه نمیدونی. تو به جاي پیدا کردن
کار، میري تو مجلس دعا مینشینی و به همین هم راضی نمیشی و مهمون دعوت میکنی. اونم مهمونهاي خونۀ سید صابر که
همه سادات و بزرگان بحرین هستن. مرد سرش را به زیر انداخت: وقتی همه گفتن هفتۀ بعد خونۀ من، نتونستم بگم که بیکارم، بگم
هیچی ندارم، بگم... زن بلند شد: حالا میخواي چکار کنی؟ مجلس سیدصابر و بزرگان بحرین کجا و خونه و زندگی من و تو
کجا؟ اون همه آدم سرشناس، پذیرایی از اونها میدونی یعنی چه؟ ... نه نمیدونی. تو واقعاً عقلت رو از دست دادي. فکر میکنی
من شرمنده نمیشم که هر روز کاسه گدایی به دست پیش همسایهها بگیرم. دیگه کسی نموده که چیزي ازش قرض نگرفته باشم،
اون وقت تو ... . زن به اتاق رفت. دخترك از دعواي بین پدر و مادرش دلگیر شده بود، به حیاط رفت. مرد او را که دید نتوانست
نگاه معصوم و چشمان مرطوب و پر از سؤالش را تحمل کند. از در بیرون رفت. دخترك همان جا روي زمین نشست. تحمل گریه
مادرش را نداشت ? ? ?... تلاش مرد براي پیداکردن کار بینتیجه ماند. او تنها بافندگی میدانست و مدتی بود که کار بافندگی
کساد شده بود. او از خودش دستگاه بافندگی نداشت و کسی هم او را به خاطر کسادي بازار، به شاگردي نمیپذیرفت. چند بار به
فکرش رسید به سراغ بعضی از دوستان قدیمیاش در بازار برود و چند دینار قرض کند. اما آنقدر در این یک ماه بیکاري قرض
کرده بود که اگر کاري هم پیدا میکرد تا ماهها باید قرضهاي این مدت را میپرداخت... پنجشنبه در راه بود و تلاش مرد هنوز
نتیجه نداده بود. چند روز بود از شرمندگی زن و بچههایش به خانه نرفته بود. روزها را به دنبال کار میگشت و شبها در شبستان
مسجد میخوابید. گریهها و توسلاتش بینتیجه مانده بود و تا موعد مهمانی سادات و بزرگان بحرین فرصتی نداشت. چند بار هم
تصمیم گرفت به سراغ سید صابر برود و بگوید هر طور خودش میداند مهمانها را با خبر کند که برنامۀ خانۀ او به هم خورده
است، اما هرچه کرد نتوانست ... شب ناامید از همه جا از شهر خارج شد و به بیابان رو کرد. ماه بدر کامل بود و بیابان را روشن
کرده بود. جویباري را از دور دید که آب زلالش زیر نور مهتاب میدرخشید. آنقدر راه رفته بود که خسته شده بود. پاهایش به
شدت میسوخت. کفشهاي مندرس و پارهاش را درآورد و پاهایش را در آب خنک جویبار فرو برد. پاهایش خنک شد و آرام
گرفت. اما دلش از غمی سنگین آرام نداشت. سرش را روي دستهایش گذاشت و زانوهایش را در بغل گرفت و اشک آرام بر
گونههایش جاري شد. از کاري که کرده بود، پشیمان نبود. اما راه به جایی نداشت. هیچوقت در زندگی اینقدر دچار بحران نشده
بود و درست در همین شرایط قضیه مهمانی سادات پیش آمد و هر هفته او را دعوت کردند و حالا بعداز بارها مهمانی صبح جمعه
و دعاي ندبه خواندن، نوبت به او رسیده بود. آن هم در شرایطی که بچههایش گرسنه خواب میرفتند و روزها و روزها جز چند
قرص نان که از آرد عاریه پخته میشد، چیزي در خانه نبود... . براي زمانی طولانی فقط گریه کرد. ناگهان گرمی دستی را روي
شانهاش حس کرد. ترسید. در آن بیابان و آن وقت شب ... . سربلند کرد. مردي جوان و بلند قامت در کنارش نشست. مرد دلگیر از
به هم خوردن سکوت و خلوتش سر به زیر انداخت. جوان در سکوت دست او را گرفت. مرد سربلند کرد. جوان چشمانی مهربان و
آرامشبخش داشت. نگاهش دل او را لرزاند. جوان پرسید: چرا غمگینی؟ مرد جوابی نداد. با همۀ آرامشی که در نگاه او موج
میزد، شرم کرد که درد دلش را بگوید. جوان دوباره دستش را روي شانۀ او گذاشت. از دست او موجی از گرما و آرامش به
جانش دوید و مثل ریشهاي تشنه که به آب برسد، جان گرفت. جوان سکوت او را که دید گفت: نگران مهمانی جمعه مباش. مرد با
صفحه 59 از 66
تردید به چشمان او خیره شد. فکر کرد شاید یکی از سادات مجلس باشد که هم در جریان مهمانیست و هم از وضع مالی او خبر
میگوید: « ابن الحسن » دارد. جوان تردید را که در نگاه او دید گفت: فردا به بازار برو. به حجرة تاجري به نام محمد... به او بگو
دوازده اشرفی که براي ما نذر کرده بودي، به تو دهد. آن اشرفیها را بگیر و در مهمانیات خرج کن. مرد براي لحظهاي متوجه
عمق صحبتهاي جوان نشد. سرش را به زیرانداخت تا بفهمد در جواب او چه بگوید. وقتی سربلند کرد، فقط دشت بود و جویبار و
مهتاب و تنهایی... از جا بلند شد. به اطرافش نگاه کرد. این مرد که بود؟ از کجا ماجراي مهمانی او را میدانست؟ این تاجر بازار که
بود؟ به چه حسابی ممکن بود که اشرفیهایش را بدهد... و یک آن به خود آمد و نامی که شنیده بود، زیر لب تکرار کرد: به او
میگوید... . و به یکباره از عمق جانش فریاد کشید: یا بن الحسن ... یا بن الحسن ... یا بن الحسن ...! و سکوت « ابن الحسن » بگو
مهتاب دشت تنها پاسخ فریادهاي اشکآلودش بود. تمام شب گریه کرد و با طلوع فجر، وضو گرفت، نماز صبحش را خواند و به
سوي شهر رفت و یک راست به بازار رفت و سراغ حجره محمد تاجر را گرفت. محمد سرشناستر از آن بود که پیدا کردن
حجرهاش طول بکشد. او سرگرم کار بود و توجهی به مرد نکرد. مرد دقایقی را در سکوت گذراند. قلبش به شدت میتپید و
نگاهش پر از امید بود. بالاخره طاقت نیاورد. سکوت را شکست و گفت: من سیدي از سادات بحرینم. دیشب شخصی را ملاقات
کردم که از من خواست تا نزد شما بیایم و بگویم: ابنالحسن میگوید دوازده اشرفی که براي ما نذر کرده بودي، به من بدهی. من
فردا سادات بحرین را در خانهام مهمان کردهام و آن شخص فرمود آن اشرفیها را بگیر و در مهمانیات خرج کن. تاجر پیر از جا
برخاست. روبهروي مرد ایستاد و در نهایت بهت و ناباوري گفت: ابنالحسن خودش این مطلب را به تو فرمود؟ مرد جواب داد: بله
خودش به من فرمود. تو او را شناختی؟ نه، در آن لحظه نه. و بعد هم که فایدهاي نداشت. تا به خود آمدم دیگر کسی را ندیدم.
تاجر جلو رفت. چشمان مرد را غرق بوسه کرد و با گریه گفت: من دوازده اشرفی نذر صاحبالامر کرده بودم، اما جز خدا و آن
بزرگوار هیچ کس از این ماجرا خبر نداشت... . به حجره رفت. کیسهاي با دوازده اشرفی از صندوقچهاش بیرون آورد و گفت: بیا
این هم اشرفیها ... فقط خواهشی از تو دارم. مرد گفت: اگر بدانی امام زمان چه گرهی به واسطه تو از کار من بازکرد. اکنون هر
خواهشی داشته باشی اجابت میکنم. نه من در عوض از تو چیزي نمیخواهم. فقط چون حضرت نذر مرا قبول کردند، نصف این
اشرفیها را به من بده و من در عوض آنها، شش اشرفی دیگر به تو میدهم. مرد با لبخند سرتکان داد. تاجر به حجره رفت و با شش
اشرفی برگشت و آنها را با شش اشرفی داخل کیسه عوض کرد. مرد کیسه را برداشت. تاجر سر و صورت او را بوسید و بر
چشمانش بوسهها زد ... . مرد با کیسهاي پراز اشرفی طلا به خانه رفت تا قبل از رفتن به خرید مایحتاج مهمانی، زن و بچهاش را با
دیدن آن همه طلا خوشحال کند. اما هنوز در اندیشۀ چشمان مهربانی بود که در آن شب مهتابی دیده بود. چشمان آرامش بخش
ابنالحسن ... .
یک قنوت عشق
تعمقّی در ادعیۀ مربوط به امام عصر(ع) اَللّهفمَّ کَما جَعَلْتََََ قَلْبی بفذفکْرفهف مَعْمفوراً فَاجْعَلْ سفلاحی بفنفصْ رَتفهف مشهوراً:
(فرازي از دعاي نماز سرداب امام عصر(ع)، مفاتیحالجنان) بارالها، همان سان که دلم را به یاد مولایم آبادان ساختی، پس سلاحم را
نیز براي یاریش از نیام برون آر ?. نکتهها: 1. دل و قلب را عمارت و حیاتی است که بدون آن، ویرانه و مرده است. 2. حیات دل و
قلب، با (معرفت، محبت و) ذکر و یاد امام عصر(ع) است. (بفذفکرفهف) 3. این نعمت و موهبت بزرگی، تحفهاي ارزنده و توفیقی
ارجمند است که حضرت حق عطا میکند و بدون لطف او، کسی را یاراي رسیدن بدین مقصد عظیم، نیست. (جَعَلْتَ) 4. عشق و
انتظار، حیات طیّبۀ انسانی و زندگی راستین آدمی است، و مکتب امامت و ولایت، مکتب زنده دلان و انسانهاي واقعی و بلند
آب » مرتبت است. راه زنده کردن دل، یاد و عشق و انتظار مولا صاحبالزمان است؛ دل را به او ده تا زنده شوي؛ محبت و یاد او
صفحه 60 از 66
واقعی است. (معموراً) 5. عرفان و محبت و معنویت، بدون صلابت، مبارزه و شمشیر و قیام نیست؛ ظلمستیزي و ظالم کوبی، « حیات
6. انسان منتظر، دستی به دعا و قرآن و عرفان دارد، و دستی به تیغ و سلاح (« فَاجْعَل » در « فاء » ثمرة درخت ولایت است (حرف
مبارزه؛ هم آه دارد، هم آهن؛ هم بصیرت دارد، هم وسیلت؛ و بصیرتش را بر سلاحش حمل میکند.(کما) 7. اسلحه و شمشیر
آنگاه ارزشمند است که در راه حق، براي دفاع از دین او و در جهت یاري ولّی خدا باشد. (بنصرته)
امام خمینی و انقلاب اسلامی از منظر اندیشمندان جهان
رهبر معظم انقلاب اسلامی این دوران (عصر امام خمینی)دوران اسلام و دوران غلبه ارزشهاي الهی و معنوي است، این دوران،
دوران امام خمینی، قدس سره، می?باشد و انشاءالله جوانهاي ما این آینده را خواهند دید. فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا انقلاب
اسلامی ایران، استثنایی بود. فداکاري و شهامت شما نیز عجیب بود. شما به ما درس خوبی دادید؛ شهادت?طلبی، شجاعت و... تلقی
خودتان را از اسلام به کشورهاي منطقه صادر کردید. انقلاب را به تمام جهان صادر کردید. ایران با نیروهاي مذهبی و مردمی،
قابلیت استقامت در مقابل همه توطئه?ها را دارد. محمد حسنین هیکل (نویسندة معروف عرب) گویی شخصیتی از شخصیتهاي
آزمون بزرگ صدر اسلام (فتنۀ الکبري)با معجزه?اي به دنیا بازگشته تا پس از پیروزي امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل
بیت(ع)، سپاه علی(ع) را رهبري کند. 1 نشریه پروفیل، چاپ اتریش پیام امام[ره] در میان مسلمانان، نه فقط شیعیان، (بلکه) در همۀ
مناطق جهان طنین افکند. 2 موسوینی، رئیس?جمهور وقت اوگاندا آیت?الله خمینی[ره] رهبر روحانی و بزرگی بود که نه تنها
مسلمانان ایران، بلکه تمام جهان، از ایشان الهام می?گرفتند. عبدالله ویدات، رهبر جوانان مسلمان شاخه آفریقاي جنوبی امام
خمینی[ره] تنها متعلق به شما نیست، بلکه مستضعفین جنوب آفریقا نیز با شنیدن نام امام قلبهایشان به لرزه می?افتد. دنیا بداند که
امام خمینی[ره] امید مستضعفان جهان است. روژه گاردي، متفکر بزرگ فرانسوي انقلاب اسلامی ایران، الگوي جدیدي از تکامل
انسان و اجتماع را ارائه داده است، که این الگو، با میراث روحی ملتها توافق دارد و همین، دلیل دشمنی غرب با اوست. آیۀ الله
خمینی[ره] به زندگی ایرانیان معنی بخشید. مفتی دانشگاه? الأزهر مصر امام خمینی[ره]، مسلمانی راستین است. او برادر اسلامی
ماست. مسلمانان با وجود اختلاف مذاهبشان، برادران اسلامی همدیگرند و همراه امام خمینی[ره]، در زیر پرچم اسلام، حرکت
می?کنند. اسقف کاپوچی، اسقف بیت?المقدس قلب آزادگان دنیا و تمام مستضعفان و محرومان دنیا براي امام خمینی[ره]
می?تپد. او فقط به ایران تعلق ندارد، بلکه تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان، او را نجات دهنده خود می?دانند. دکتر
در مکزیک امام خمینی[ره] به جهان نشان داد که ابر قدرتها، « مسلمان » محمدعلی، استاد دانشگاه شهر جبوالا و سردبیر مجله
مالکین جهان محسوب نمی?گردند و براي جهان، جایگزینی بهتر از آنها وجود دارد و آن، اسلام است. در حال حاضر، اسلام
مرکز اصلی توجه افکار عمومی و سیاستهاي جهانی است. ابر قدرتها، که تا پیش از انقلاب اسلامی، به هیچ?وجه ارزش و
بهایی به اسلام نمی?دانند و آن را صرفاً یک دین یا یک سري آداب و قوانین می?پنداشتند، اکنون در تمام معادلات خود، جاي
بزرگی به آن می?دهند. بنیادگرایی و جنبشهاي اسلامی، همه کشورهاي اسلامی و گاه غیر اسلامی را فرا گرفته و عرصه را بر
و رژیمهاي دست نشانده آن در جهان تنگ کرده است. انشاءالله، نزدیک است روزي که تنها اسلام، حرف آخر را « امپریالیسم »
جامعه را تغییر داد و دیوار « فرمانبري » بزند. والنتین پروماکوف، اندیشمند برجسته کشور روسیه آیۀ الله خمینی[ره]، مفهوم فرهنگی
پیوند « خمینی » ترس را شکست و مردم را به سوي چشمه پاك فطرت الهی هدایت کرد. انقلاب اسلامی نیز در سراسر جهان به نام
خورده است؛ زیرا اوست که انقلاب مردم ایران را به یک رویداد بزرگ جهانی تبدیل کرده است. او همانند انبیاء فقط با حضور
را و ارتباط ناگسستنی آنها را با انسان متفکر، نشان داد و معنی قیام خویش و قیام « مردم » و « خدا » ،« انقلاب » ،« سیاست » ،« دین » ، خود
انبیاي الهی را یادآور شد. او جهان?بینی مذهبی را احیاي و نور ایمان را روشن ساخت و بزرگترین حماسه عظیم فداکاري عصر
صفحه 61 از 66
توسط ایشان موجب استقرار و ایجاد استقلال براي حکومت اسلامی شد و « نه شرقی، نه غربی » ما را به?وجود آورد. شعار معروف
این، به دور از اختیار ابر قدرتها، اتفاق افتاد. کلیم صدیقی، رئیس وقت پارلمان مسلمانان انگلیس امام خمینی، تجلی منحصر به
فرد مبارزه?طلبی اسلام در قبال استیلاي سیاسی و اقتصادي و فرهنگی غرب بود. 3 رابین?وود زورث او، مسیح معاصر بود و دقیقاً
اشعۀ صلابت و سازش?ناپذیري عیسی بن مریم(ع)، بود. 4 اوریانا فالاچی، خبرنگار معروف ایتالیا تأثیرپذیري شدید از مقام و
عظمت و تحمل و بردباري شکوهمند آیۀ الله خمینی[ره] و درك احساس عطیه و موهبت الهی، در اولین دیدار با ایشان احساس
شد. 5 پروفسور ویلیام بیمان، از دانشگاه براون آمریکا ایشان با عقاید مذهبی، که غرب آنها را کهنه و قرون وسطایی می?دانست،
جهان را تکان داد. 6 یک استاد برجسته دانشگاه هامبورگ آلمان نهضت امام خمینی[ره] از همان نوپایی خود، موجب برهم خوردن
معادلات از پیش تعیین شده استعمارگران، در صحنه سیاست جهانی گردید. با دگرگونیها و تحولاتی که ایشان فراهم کرد، تمام
پیش?بینیهاي استکبار جهانی، غلط از آب درآمد. از جمله حرکتهایی که در راستاي خط فکري امام(ره)به?وجود آمد،
اشاره داشت. بی?گمان، مبارزة مسلمانان شمال آفریقا و دیگر جنبشهاي اسلامی نیز « فلسطین اشغالی » می?توان به قیام اسلامی در
نتیجه انقلاب اسلامی در ایران می?باشد؛ چرا که ظهور امام(ره)در عرصه این کره خاکی، انگیزه?اي شد تا مردم، به ویژه مسلمانان،
خود را به خوبی باور کنند. آنها فهمیدند که در برابر ستمگران نباید خاموش نشست، باید مبارزه کرد و در سایه اتحاد و همبستگی
به سوي پیروزي شتافت. نهضت امام(ره)موجب شد، حتی کلیساها نیز نقش از دست رفته خود را باز یافته و در جهت اصلاح جوامع
منحط غربی، به تکاپو افتند. عبدالرزاق احمد، معاون وزیر کار دولت وقت اتیوپی انقلاب ایران به رهبري امام خمینی[ره]، نقطه
عطفی در ماهیت اسلام در قالب کشورهاي اسلامی محسوب می?گردد؛ زیرا اسلام بدون حکومت که نتواند قوانین شریعت را در
جامعه به اجرا درآورد، دینی فراتر از مسیحیت نخواهد بود. این، نقطه عطف و برجسته انقلاب امام خمینی[ره] است. در صحنه
بین?المللی نیز نقش امام کم نبود. بیدارسازي عمومی مسلمانان در کل و ساکنان آفریقا به صورت خاص و نیز افزایش نیروي
فلسطینیها در مبارزاتشان براي آزادي در مقابل صهیونیستها به عنوان چند نمونه می?باشد. پروفسور حمید مولانا، استاد و رئیس
یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا امام خمینی مردي بود که توده?ها را با کلام خود مسحور کرد. وي به زبان عادي سخن می?گفت
و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می?بخشید. این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان بایستد
از بین ببرند. وي به مردم محروم خود اعتماد به نفس می?بخشید. این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان
بایستد، از بین ببرند. وي به مردم نشان داد که حتی می?توان در برابر قدرتهایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید. 7 به عقیده من هیچ
صدایی در قرن بیستم مثل صداي امام، جهان را به لرزه درنیاورد. حضرت امام پس از جنگ جهانی، اولین شخصیتی بودند که به
را در مقابل طاغوت و ظلم شکستند، اگر این طلسم نشکسته بود، امروز شوروي نیز زنده بود. 8 لنسر، « طلسم سکوت » صورت جهانی
پروفسور اتریشی [امام خمینی] ... در نزدیک شدن انسان به خدا، فصل جدیدي را گشود و با حمایت مردم، انقلاب اسلامی را که
نقطه عطف مهمی در تاریخ قرن بیستم است، به سرانجام پیروزمندانه رساند. 9 آنتونیو مدرانو، نویسنده اسپانیایی جهانیان، همچنان،
تحت تأثیر انقلاب معنوي او قرار دارند. میخائیل گورباچف او، فراتر از زمان می?اندیشید و در بعد مکان نمی?گنجید. او توانست
اثر بزرگی در تاریخ جهان برجاي بگذارد. 11 احمد هوبر، محقق و متفکر سوئیسی ایشان از گذشته آمده بود و در حال زندگی
می?کرد، ولی بیانگر و نمایانگر آینده بود. 12 امروز در اروپا احساس می?شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز
کردید، مرتبط است. (تأثیرات) این قیام اسلام، امروز در اروپا محسوس است، در اروپا حدود 12 تا 15 میلیون مسلمان زندگی
می?کنند که صد هزار نفر آنها در سوئیس?اند. 12 رابرت کالستون، دانشمند کانادایی از نظر من که یک غربی و فردي غیر مسلمان
هستم، این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این?طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت
لندن براي اولین بار، یک کشور « تایمز » به پیش برود، این انقلاب، بدون شک، از جانب خداوند حمایت می?شود. 13 روزنامه
صفحه 62 از 66
مسلمان به طور موفقیت?آمیزي قدرتهاي بزرگ غربی را به مبارزه طلبید، آنان را تحقیر کرد و به منافع مادیشان خسارت وارد
کرد. 14 دکتر میشل جانسون، متخصص روابط بین?الملل از نظر سمبلیک، انقلاب ایران، نخستین پیروزي مسلمین بر غرب، از قرن
16 به این سو محسوب می?شود. نکته اینجاست که اسلام، عامل هدایت کننده این انقلاب بوده و هیچ?یک از ایسمهاي غربی،
در آن نقشی نداشتند. 15 هنري کسینجر، استراتژیست و مشاور یهودي الأصل « سوسیالیسم » و « کمونیسم » ،« کاپیتالیسم » ،« ناسیونالیسم »
رئیس?جمهور آمریکا در دهه 70 میلادي آیت?الله خمینی، غرب را با بحران جدي برنامه?ریزي مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان
رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه?ریزي را از سیاستمداران و نظریه?پردازان سیاسی می?گرفت. هیچ?کس
نمی?توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهاي دیگري، غیر از معیارهاي شناخته شده در دنیا، سخن می?گفت و
عمل می?کرد. گویی از جایی دیگر الهام می?گرفت، دشمنی آیت?الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در
دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت. 16 طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان رهبري امام خمینی و پیروزي انقلاب اسلامی، اساس
حرکت و تمدن جهان کنونی می?باشد. 17 ماسیمو فینی، روزنامه?نگار معروف ایتالیایی حقیقت انقلاب اسلامی و تفکر آیۀ الله
خمینی بسیار عمیق است و جهان غرب از درك عمیق آن درمانده است. 18 محمد العاصی، امام جماعت سابق مسجد واشنگتن [امام
اتحادیۀ » خمینی] شرق و غرب را لرزانید و میراثی بر جاي گذاشت که هنوز زنده و فعال است. 19 پروفسور یاوس اوسوس، رییس
و استاد برجسته دانشگاههاي آلمانی امام خمینی، بیدارگر همه موحدان در عصر ما است، احیاي دین و « راه اسلامی در اروپا
معنویت در روزگاري که سیطرة مادیت و ابزار مادي و اندیشه?هاي ضد معنوي، جامعه بشري را در چنبرة خود گرفته بود، مدیون
امام خمینی و یاران انقلاب اسلامی است. 20 آلوین تافلر، استراتژیست آمریکایی وقتی آیۀ الله [امام] خمینی فتواي قتل سلمان رشدي
را صادر کرد، در واقع براي حکومتهاي دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاري از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مضمون واقعی
از حاکمیت جهانی، که غربیها باید آن را با دقت موردنظر و بررسی قرار « عصري جدید » پیام امام چیزي نبود مگر فرا رسیدن
دهند، زیرا در ادامه حرکت امام خمینی، قلمرو اندیشه?هاي بشري هم جایگاه حکومتهاي دولتی را تغییر می?دهد و هم اقتدار
1. مدافع . دولتهاي ملی و محلی را. پینوشتها: * برگرفته از: مجله آفاق، نشریۀ مدرسه عالی امام خمینی (ره) قم، ش 8، ص 8
3. نهضتهاي اسلامی و انقلاب اسلامی، ترجمه سید هادي خسروشاهی، . 2. ژوئن 1985 ، نشریۀ امید انقلاب، ش 22 . آیۀ الله، ص 8
، zavatra 6. نشریه .29/7/ 5. روزنامه جمهوري اسلامی، 57 . 4. زیباترین تجربه من، ترجمه خدیجه مصطفوي، ص 38 . ص 193
چاپ مسکو، کیهان هوایی، ، zavatra 8. همان. 9. نشریه . 7. فصلنامۀ حضور، ش 29 . 25/8/ چاپ مسکو، کیهان هوایی، 73
.14 14/10/ 13 . روزنامۀ کیهان، 60 . 11 . همان 12 . فصلنامۀ حضور، ش 29 .15/3/ 10 . روزنامه جمهوري اسلامی، 78 . 25/8/73
15 . نشریۀ ژئوپلیتیکال استراتژیت، 21 ژوئیه 1986 ، به نقل از: جواد منصوري، جنگ .19/11/ ژوئیه 1982 ، روزنامۀ جمهوري 68
18 . روزنامۀ . 17 . امام خمینی و جهان معاصر، ص 79 .20/11/ 16 . مجلۀ سروش، 80 فرهنگی علیه جمهوري اسلامی، ص 100
20 . میر احمدرضا حاجتی، عصر امام خمینی. .5/5/ 19 . روزنامۀ جمهوري اسلامی، 71 .10/4/ اطلاعات، 68
درباره مرکز